Bruggen Tweewielers
Gebben Motoren
vd Vegt Motors
Andre Motors
DP Racing
Relexz

Advertenties

MX Deals
Honda Vermeeren
Motorcentrum Eibergen
HGS Exhaust Systems
Solva Suspension
Rino Trading
Volleberg Motorsport
VHM

Bas Vaessen: “Vorig jaar mocht ik proeven aan het WK maar nu is het echte werk aan de gang”

Vorig seizoen maakte Bas Vaessen als EMX250-rijder voor het eerst deel uit van het Suzuki World MXGP team.

Bas Vaessen: “Vorig jaar mocht ik proeven aan het WK maar nu is het echte werk aan de gang”

In het EK kwam hij tot drie manche overwinningen, waaronder de dubbel in Lommel, maar ook mocht hij aan het eind van het seizoen deelnemen aan enkele GP’s. En dat bleef niet onopgemerkt want tijdens de modder Grand Prix in Assen maakte de Swalmenaar grote indruk door lange tijd binnen de top vijf te rijden. Dit seizoen is Bas zijn eerste volledige wereldkampioenschap en na zeven wedstrijden staat hij, mede door een blessure, op de zesentwintigste plaats in de tussenstand.

 

Ondanks dat de 19-jarige Suzuki rijder vorig seizoen al mocht ervaren hoe het is om een Grand Prix te rijden is het dit seizoen toch allemaal net iets anders. Tijdens de openingswedstrijd in Qatar wist hij meteen in de punten te rijden maar in de modder Grand Prix van Indonesië bleef hij puntloos. Helaas werd Argentinië een nog vervelender weekend alwaar Bas in de eerste manche zijn sleutelbeen brak. “Vorig jaar heb ik een paar Grand Prix mogen rijden toen het EMX250 seizoen erop zat, dat was leuk, maar nu is het echte werk aan de gang. Als ik kijk hoe het seizoen tot nu verloopt, heb ik een dubbel gevoel. Aan de ene kant zijn de reizen en alle nieuwe ervaringen die ik op doe fantastisch en ook het rijden ging goed echter waren de resultaten dat nog niet en brak ik ook nog mijn sleutelbeen.”

 

Ondertussen is het sleutelbeen van Bas genezen en maakte hij in Letland zijn rentree. Hier wist hij met een veertiende plaats in de eerste manche en de twaalfde plaats in de tweede manche sterk voor de dag te komen. “Letland was een goede comeback, in de trainingen viel het nog wat tegen, maar de wedstrijden waren goed. Beide manches had ik een goede start en kon ik lang met de rijders voor me meekomen” en toch had het volgens de Suzuki-rijder nog beter gekund “eigenlijk had ik beide manches in de top tien moeten eindigen maar ik was na mijn blessure fysiek nog niet sterk genoeg, dat komt wel goed.”

 

Nu zijn status van EK naar WK rijder is omgeschakeld merkt Bas dat ook in hoe hij benaderd wordt en wat mensen van hem verwachten. “Vorig jaar was de druk anders, toen moest ik winnen of podiums rijden, maar het was natuurlijk maar het EMX250. Nu is het doel om dit jaar te groeien en om beter te worden. Daarnaast zijn het natuurlijk wel de WK wedstrijden, daar ligt de druk gewoon anders.”

 

Gelukkig heeft Bas binnen het team rijders naast zich waar het goed mee klikt, zo kan hij gebruik maken van de ervaring die Jeremy Seewer heeft en in Hunter Lawrence heeft hij een collega debutant. “We hebben met de jongens onderling veel lol en trainen vaak samen. Dan is de sfeer relaxed en we zijn allemaal gedreven dus maken we elkaar beter en houden elkaar scherp.”

En dan is er natuurlijk ook nog 10-voudig wereldkampioen Stefan Everts, de teammanager van het geheel. “Van Stefan leer ik heel veel. En dan vooral mentaal en ik leer om mijn hoofd te gebruiken tijdens het rijden, hij leert mij om een slimmere rijder te worden.”

 

Dit seizoen valt Bas meteen met zijn neus in de boter, een WK kalender met maar liefst negentien Grand Prix wedstrijden. Met als volgende stop de MXGP in Teutschenthal, Duitsland, een traditioneel circuit in het Oosten van het land. Een baan met een harde ondergrond en bekend om zijn “stoepranden’’ in de bochten. “Teutschenthal is één van de lastigere circuits qua ondergrond. Maar we hebben veel gereden de afgelopen week en ik ga daar natuurlijk alles geven. Hopelijk neem ik twee goede resultaten mee terug.” Ook heeft Bas natuurlijk zo zijn eigen favorieten op de WK kalender “ik kijk erg uit naar Lommel en Assen want dat zijn natuurlijk echte zandbakken. Daarnaast is Udevalla ook altijd mooi, mede door de bijzondere ligging midden in de natuur.”

Twin Air
Femon Parts

Reacties

Advertenties

Heli Motors
Deft Family
van Dijck MX Products
Honda Nieuws Internationaal
Stoxon
MXN
Pro MX Racing
Airfiltercleaner